Clubblad December 2024

Colofon

Voorzitter
Chris van Waardenburg
Emailadres

Redacteur
Paul van Rijn
Emailadres

Secretaris
Marianne Engel
Emailadres

Penningmeester
Bert Engel
Emailadres

Evenementen coördinator
Joke Klop
Emailadres

Internet coördinator
Jelle Wouter Verschuren
Emailadres

Algemeen Bestuur en Routeplanner
Kees van der Valk
Emailadres

Lidmaatschap€ 25 per kalenderjaar Bankrekening NL79 INGB 0007308615 t.n.v. PeugeotCCclub Nederland te Zaandam
Advertentieredactie@peugeotccclub.nl
Algemene informatieinfo@peugeotccclub.nl
Websitewww.peugeotccclub.nl
Correspontentie adresTeakhout 229 1507
EM Zaandam

Van de voorzitter

Beste CC leden,

De dagen zijn korter geworden en het einde van 2024 nadert al snel. We kunnen terugkijken op weer een super cabriojaar met als ik me niet vergis altijd de juiste droge dagen en op de meest uiteenlopende locaties: centraal gelegen de ALV en start Winterrit, Brabant in het voorjaar. Winterberg maar dan in de zomer en tenslotte bestudeerden wij de prachtige loop van de IJssel in het najaar. Achter de schermen zijn wij intussen druk bezig met 2025 en met de vernieuwde bestuursbezetting. Over dit laatste krijgen jullie alle details tijdens de komende ALV in februari 2025. Rest mij jullie prettige feestdagen en een goede start van het nieuwe jaar toe te wensen. Graag tot ziens op de ALV op 15 februari 2025! Namens het gehele bestuur
Chris van Waardenburg
Voorzitter

Afscheidsinterview met Kees en Elly van der Valk

Twaalf jaar geleden werden Kees en Elly lid van onze club. Het enthousiasme was groot. Toen hun voorgangers te kennen gaven te gaan stoppen met het uitzetten van routes, zijn Kees en Elly hier in gesprongen. En dat is inmiddels vanaf 2015 het geval. Met veel mooie routes op hun naam en met een einde van dit tijdperk in zicht zetten wij hen in het zonnetje.

Hoe komen de routes tot stand?

In principe worden de locaties van de routes eerst binnen het bestuur besproken. In het voorjaar rijden wij meestal in het noordelijk deel van het land en in het najaar zoeken we het zuiden op. Beide routes omvatten zo’n 100 tot 120 km. De route, die wij meestal in februari na de ALV rijden is beduidend korter, aangezien we anders niet met de tijd uit komen. Ook deze route wordt met een gezamenlijk etentje afgesloten.

De Zomerrit en Voorbereidingen

De Zomerrit is een ander verhaal. Eerst wordt een locatie bepaald en gezocht naar een geschikt hotel, waar we tijdens het Zomerweekend overnachten. Van daaruit wordt er dan een route van ±150 km uitgezet. Hiervoor struint Kees het internet af, veelal bij motorclubs, die vaak mooie routes hebben in GPX-bestand. Via TYRE (computerprogramma) kan Kees het GPX-bestand inlezen en geeft hij hier zijn eigen touch aan vanaf het begin- tot het eindpunt. Vervolgens zet hij deze route en alle instructies dan op papier.

Proefrijden en Routecontrole

Tijdens het proefrijden, samen met Elly, controleren ze alle punten en zetten hier de juiste kilometers bij. Hierin gaat best wel wat tijd zitten. Tijdens het proefrijden komen ze ook wel eens dingetjes tegen, waardoor de route moet worden aangepast. Zo kan er weleens een weg afgesloten zijn of is er iets veranderd in de verkeerssituatie. Kort voordat de leden de route gaan rijden wordt alles nog gecheckt om ongemakken voor onze leden te voorkomen. Een clubdag moet tenslotte een uitje zijn!

De Mooiste Route en Online Beschikbaarheid

De mooiste route, die zij hebben uitgezet, is de Mergellandroute die wij in de zomer van 2021 hebben gereden. Alle routes staan ook op onze site, dus als je een route nog eens wilt rijden en wil genieten: dat is mogelijk!

Welke route heb je de meeste herinneringen aan?

De route waar de tenen van krom zijn blijven staan, is de Bloesemroute in 2018. Het was prachtig weer die dag, daar ontbrak het niet aan. Maar wij kwamen toen en masse op het Appeldijkje bij Tricht middenin een groot wandelevenement terecht. Dat was dus geen fijne ervaring en resulteerde in veel boosheid bij de organisatie van het evenement. Het was met recht een samen treffen op een te kleine plek. Dagen voor de route was er nog contact geweest met de organisatie en zij verzekerde ons dat het geen problemen zou geven! De omgeving maakte toen gelukkig wel heel veel goed! Het meest hilarische moment was, dat wij als leden met alleen maar Peugeot CC‘s op een veerpont stonden. En dat een paar keer op die dag. Het leek een Peugeot reclamewaardig moment.

Overdracht van Taken binnen de Club

Nu na negen jaar houden Kees en Elly het maken van routes dus voor gezien. Zij hebben in Ton van Haaster een waardige opvolger gevonden. Deze heeft er zin in en is nu al doende met de ritten voor het komende jaar. Kees blijft nog wel als back-up fungeren. Het winkeltje is bijna uitverkocht en zal geen doorstart maken. Elly helpt Angela nog wel, totdat alles zo’n beetje op is. Kees keert de club niet helemaal de rug toe. Hij wil zich inzetten op onder meer redactioneel gebied zoals de nieuwsbrief, maar ook op het gebied van PR, zoals folders e.d.

Belang van Promotie voor de Club

Als club moeten wij ons meer promoten om zo te zorgen dat er voldoende leden zijn. Dit is belangrijk voor het voortbestaan van de club. Zaak is dat we een Peugeot club blijven. Naast de CC‘s zijn cabrio‘s met een stoffen kap ook welkom, mits het maar Peugeots zijn waarvan het dak open en dicht kan!

Officiële Overdracht tijdens de ALV

Tijdens de komende ALV volgt de officiële overdracht van Bert en Marianne en Kees aan hun opvolgers.

Paul van Rijn, redacteur

Afscheidsinterview met Marianne en Bert Engel

Tijdens de laatst gehouden ALV in februari van dit jaar hebben Marianne en Bert Engel te kennen gegeven te willen stoppen met hun bestuursactiviteiten. Gezien hun leeftijd vinden zij het tijd om een stapje terug te doen. Zij hebben samen heel veel voor de club gedaan. En daarom is het ook tijd om hen in het zonnetje te zetten.

Hun Verhaal binnen de Club

Marianne werd lid in 2015 toen zij in haar zilvergrijze 206CC reed. In 2018 ging Bert ook een lidmaatschap aan. Zij reden inmiddels een 207CC. Tijdens een Voorjaarsrit stond er bij een dealer in Alkmaar een mooie, jongere en betere 207CC in een showroom dan waar zij toen in reden. De keuze was snel gemaakt en het werd ‘em. Deze werd na een aantal jaren ook weer ingeruild voor een groter exemplaar: een 308CC. Dat had te maken met het feit dat ze naast de 207CC nog een andere Peugeot hadden en in hun appartementencomplex, waar ze wonen, slechts plek was voor één auto. Die twee CC’s hebben zij toen ingeruild voor een 308CC.

De Eerste Rit en Herinneringen

Hun allereerste rit in 2015 rond Alkmaar met de club begon met een pechgevalletje. Bij de start bleken zij een lekke band te hebben. De dealer waar we startten, had geen band in de maat die nodig was. Noodgedwongen hebben zij deze rit toen met een thuiskomertje gereden. Niet echt een pretje om daarmee comfortabel te kunnen rijden. Als troostprijs kregen zij toen de poedelprijs (pet met clubembleem). Bert en Marianne hebben sinds hun lidmaatschap alle ritten gereden. Echter: eentje hebben ze los van de club gereden. Zij waren toen wegens een geboekte vakantie verhinderd en dat betrof het Zomerweekend in 2018 in Dinant, België.

Hun Bijdrage als Bestuursleden

In 2019 hebben Marianne en Bert de taken van Adrie Schrijnemaekers overgenomen. Adrie was secretaris/penningmeester. In de loop van de jaren hebben zij (Marianne) het ledenadministratiesysteem, dat gekoppeld zit aan een boekhoudsysteem, verfijnd. Alles is nu in een oogopslag inzichtelijk. Zodoende kan het ledenbestand en de financiën makkelijk weer door één persoon worden gedaan. Volgens Bert doet Marianne als secretaris het overgrote deel van het werk en is zijn aandeel als penningmeester hooguit 15% van de tijd, die eraan besteed moet worden.

Favoriete Ritten en Hilarische Momenten

Als je het echtpaar Engel vraagt naar wat zij de mooiste ritten vinden, die zij de afgelopen jaren hebben gereden, en dat zijn er vele, moeten ze wel even nadenken, maar ze komen dan snel op de IJsselroute van dit najaar. Ook die rit werd zoals bijna altijd met mooi weer verreden. Daar heeft de club volgens Marianne een patent op. Tijdens die rit gebeurde er iets hilarisch. Zij kwamen door het dorpje Heerde, net na Hattem. Er was veel reuring in het dorp. Op de een of andere manier ging de auto voor hen linksaf, terwijl zij eigenlijk rechtdoor hadden moeten gaan. Zij volgden en wat bleek: er was een trouwerij aan de gang.

En er was een hoogspringevenement waar het hele dorp voor was uitgelopen. Drukte alom dus. Zij volgden de cabrio voor hen en via een smal weggetje na de kerk en plots reden zij midden in het park, over looppaden en via fietspaden. Zij moesten dit wel blijven volgen, omdraaien om terug te keren kon niet. Uiteindelijk konden zij tussen twee paaltjes door en kwamen zij op een parkeerterrein en konden zij de officiële route vervolgen. N.B. De auto die zij volgden was die van ondergetekende.

Onverwachte Situaties tijdens Clubweekenden

In 2022 stond het Zomerweekend in Duitsland Rüdesheim gepland en alle afspraken met een hotel gemaakt en bevestigd. Toen Bert als penningmeester twee weken voor dat weekend contact opnam met het hotel voor de laatste afspraken bleek men daar van niets te weten. Het hotel was kort daarvoor overgenomen door een nieuwe eigenaar en de oude eigenaar had niet alle info overgedragen aan de nieuwe eigenaar. Gelukkig konden we de mailwisseling en afspraken met de oude eigenaar doorsturen en zodoende kon alles toch nog geregeld worden. Maar dat was volgens Marianne en Bert wel even een spannend moment. Gelukkig hebben de deelnemers aan dat weekend niets gemerkt.

Snel schakelen

Soms moet je als bestuurder snel kunnen schakelen bij onverwachte situaties, zoals in 2023 toen plotseling bleek dat we tijdens ons Zomerweekend in België niet de geplande rit zouden kunnen rijden, omdat tijdens dat weekend (hotel was al geboekt!) in die regio een internationale autorally zou worden verreden. In heel korte tijd hebben we toen moeten besluiten om in Nederland te blijven en wel in Friesland met de 11 Fonteinenroute. Dat bleek overigens geen straf te zijn.

Dankbaarheid en Toekomst

Bert en Marianne willen nog wel laten weten, dat zij het bestuurswerk altijd met plezier hebben gedaan, samen met de andere bestuursleden en dat zij goede contacten koesteren met enthousiaste leden van deze mooie club. Marianne en Bert blijven (algemeen bestuurs-)lid van onze club, ondanks dat zij nu geen cabrio meer rijden. Dit laatste zien zij niet als een gemis. Een auto met een iets hogere instap geeft ook comfort. Het stokje wordt doorgegeven aan Angela van Waardenburg, de echtgenote van onze voorzitter. Zij wordt momenteel ingewerkt en kan natuurlijk altijd nog terugvallen op de kennis en ervaringen die Marianne en Bert hebben.

Paul van Rijn, redacteur

Mutaties bestuur in 2025

Tijdens de komende ALV zal Angela van Waardenburg worden voorgedragen als opvolger van Marianne en Bert als secretaris/penningmeester.

En Ton van Haaster als opvolger van Kees voor het maken van de routes

Hemeltjelief!

Onze Peugeot 308CC (2011 Féline, 200.000 KM) raakte watin verval. De stof van het hemeltje liet los. We hebben het geprobeerd zelf te plakken, maar dat is een hele lastige klus. En: na het amateuristisch plakken, werd het echt niet om aan te zien. De ‘vellen’ hingen erbij. Via Peugeot CCclub kwamen wij uiteindelijk terecht bij Cabrio Care in Naarden.

Voor € 449,- incl. BTW
hebben zij het hemeltje als
nieuw gemaakt.
Het uitbouwen van het dak
gaat redelijk simpel. Het zit
vast met een paar kliks, wat
kon compleet worden losgemaakt,
zodat wij met de
CC lekker konden doorrijden.

De Start van een Lange Reis

De reparatie duurde zo’n drie weken en daarna konden we de Féline op een zaterdag weer ophalen. Half uurtje wachten en het hemeltje zat er weer ingeklikt. Daarna een grote onderhoudsbeurt, want de CC ging voor een lange vakantie naar Griekenland. De Féline gebruikte al een lange tijd veel olie en voor de reis wilden we de Féline 100% in orde hebben, en werd er o.a. een motorrevisie uitgevoerd. Daarmee moest het olieprobleem verholpen zijn.

Eerste Problemen Onderweg

Op weg naar Griekenland viel de auto de tweede dag in Duitsland al uit. De turbo bleek stuk te zijn, gelukkig was het alleen de grote toevoerslang. Vier dagen overnachten in een hotel en de auto was gemaakt met een nieuw onderdeel uit Frankrijk. Daarna konden we door naar Griekenland.

Reparaties in Griekenland

In Griekenland aangekomen bleek de airco defect. We vullen op advies de airco al jaren elk jaar bij. In Griekenland bleek de Peugeot monteur het defect gevonden te hebben en hebben we een kostbare reparatie laten uitvoeren: nieuwe compressor uit Frankrijk. De airco werkte weer. Lekker met die hitte. Vervolgens moesten we ook de distributie-ketting laten vervangen, omdat de motor een gevaarlijk ratelend geluid maakte.

Terugreis vol Uitdagingen

Op weg naar huis, viel de auto weer uit. Het olieprobleem bleek niet goed verholpen in Nederland. We hebben sowieso altijd veel olie bij ons en voor de volgende etappe hadden we ruim 2 liter bijgevuld. Onderweg kregen we een waarschuwing dat we de olie moesten checken. Van de snelweg af en er bleek compleet geen olie meer in de motor te zitten. De turbolader was defect; deze had te veel ruimte, waardoor alle olie wegliep. Resultaat: motor defect en twee cilinders vastgelopen.

Diagnose en Toekomstplannen

De Duitse ADAC kon het probleem gelijk diagnosticeren en gaf aan dat dit een veelvoorkomend probleem is. De goede man verklaarde de auto ‘dood’. Bij het optakelen (tillen) van de Féline ging spontaan het alarm af. Zij had er ook geen zin meer in. Onze Féline komt binnenkort met transport naar onze dealer in Nederland. Maar: de overleden auto heeft wel een nieuw hemeltje! Als iemand tips heeft de auto weer levend te krijgen: we houden ons aanbevolen. Voorlopig is het vertrouwen in de deskundigheid qua onderhoud even volkomen zoek.
Sander van der Molen

Tips voor je Peugeot CC in de wintermaanden

Ik ben benaderd door Bert Engel om een stukje te schrijven over het onderhoud van je Peugeot CC in de wintermaanden. Voor een aantal leden rijden de Peugeots de hele winter door en voor anderen zetten hem heerlijk in een (warme) stalling. Voor degenen, die hem in de stalling plaatsen heb ik een aantal tips:

Tips
  • Zorg dat je altijd een raampje op een kiertje heb staan zodat het vocht geen schimmel kan veroorzaken op je bekleding/stuur/etc. etc.
  • Gebruik een paar wollen sokken en vul deze met FIJN kattengrit en bind ze goed af met een trekbandje en leg deze onder de stoelen/voorruit/bank of je koopt bij de Action van die vochtvreters.
  • Leg een extra handdoek over de stoelen heen en gebruik leervet/zadelvet om je stoelen netjes te houden, zodat er geen scheuren in komen.
  • Koop een druppellader en laat hem gewoon de winter aangesloten staan op je accu.
  • Bij een afgekoppelde accu moet je alles weer opnieuw instellen (tijd/radio/etc.)
  • Vet alle rubberdelen (dakrubber/deurrubbers) in met zuurvrije VASELINE/TALKPOEDER.
  • Start minimaal de auto 1x in de maand en laat hem even 10/15 minuten warm draaien (wel met de garagedeur open i.v.m. CO² uitstoot/uitlaatgassen.
  • Open je dak en sluit hem weer, zodat je straks niet tot verrassing komt te staan als je met het dak open wilt rijden in de lente/zomer en het dak niet werkt met alle ergernissen van dien. Ook is het verstandig om wanneer je de auto niet in de winter-stalling hebt staan om de kap in de wintermaanden één keer per maand open en dicht te doen.
  • Zorg dat je de bandenspanning iets hoger is dan normaal en verplaats de auto af en toe iets naar voren of naar achteren om geen vlakke kant op je banden te krijgen en je remblokken niet vast komen te zitten op je remschijf.
  • Leg eventueel een zacht laken over de motorkap/dak i.v.m. stof/vuil of koop een overtrekhoes.
  • Check na de koude wintermaanden, als je de auto weer uit de stalling haalt, je koel-vloeistof/oliepeil/ruitenwisservloeistof/ongedierte (muizen etc.etc./bandenspanning.
Wassen

Neem de tijd om hem te wassen en te poetsen, zodat hij er weer tiptop uitziet. Zorg dat je de verzekering en wegenbelasting weer in orde hebt als je je auto hebt geschorst. En geniet weer van een mooie en warme lente/zomer 2025 met de kap OPEN.
Peter slot

Hoe maak je routes?

De afgelopen 10 jaar heb ik voor de Peugeot CC club de routes gemaakt in verschillende delen van Nederland en voor de Zomerrit vaak in het buitenland. Ik heb dit altijd met veel plezier gedaan. Maar na de Najaarsrit heb ik toch besloten om hiermee te stoppen en dit over te dragen aan een ander persoon binnen de club. Gelukkig hebben wij iemand kunnen vinden die hier ook veel zin in heeft en zijn naam is Ton van Haaster. De ALV-rit die in februari 2025 zal plaats vinden, wordt dan ook door Ton gemaakt. Uiteraard blijf ik nog enige tijd beschikbaar als back-up om Ton eventueel te helpen met het maken van routes in 2025.

Binnen het bestuur zal ik me nu toeleggen op de promotie van de club middels het clubblad, nog enige tijd samen met Marianne en het op orde brengen van het promotiemateriaal van de club, zoals de flyer. Zijn er vanuit de leden specifiek wensen, dan horen we dit uiteraard graag.
Kees van der Valk

Wist je dat… ?!

  • We op dit moment 135 CC leden hebben?
  • We altijd nieuwe leden kunnen gebruiken, dus als je CC-rijders kent….. (mag ook met linnen kap).
  • We zijn ook actief op Facebook: PeugeotCCclub Nederland Forumgroep, Een leuk forum waar iedereen wat kwijt kan met vragen en informatie over van alles betreffende je Peugeot CC.
  • Binnenkort zijn al ons gereden routes te vinden op onze website www.peugeotccclub.nl.
  • Begin januari 2025 de facturen worden verstuurd per mail voor het voldoen van je contributie 2025?

Agenda 2025

15 februariALV + Winterrit: Krimpenerwaard Start: Boerenlandwinkel De Riekjeshoeve, Brand-wijk Finish: Cultureel Centrum Landvast, Alblasserdam
12 aprilVoorjaarsrit: Noord-Holland Start en Finish: nog vast te stellen
27 t/m 29 juniZomerweekend in Duitsland Hotel Zum Guten Onkel, Bruttig
20 septemberNajaarsrit: Zeeland Start en Finish: nog vast te stellen
Zie voor meer info de Agenda

Fijne Kerstdagen en een dakloos 2025

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *